ADAS Training

Wat is ADAS? Hoe werkt ADAS?

Rijassistentiesystemen

De wereld van mobiliteit wordt steeds slimmer. Veel voertuigen zijn uitgerust met rijassistentiesystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) die een stap vormen naar volledig geautomatiseerde voertuigen. Met de komst van ADAS is een moderne auto een stukje technologie geworden waarin software een steeds belangrijkere rol speelt. Deze ADAS maken het de bestuurder gemakkelijker en kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid. Verkeersveiligheid gaat echter niet alleen over de auto, maar ook over de omgeving en menselijk gedrag.

Wat is ADAS precies?

ADAS maakt gebruik van software en hardware (waaronder camera's, radar, lidar en sensoren). Krachtige computers verwerken alle informatie en geven de auto opdrachten. ADAS kan de bestuurder informeren, waarschuwen, rijtaken gedeeltelijk of volledig van de bestuurder overnemen en/of ingrijpen in kritieke situaties.

Rijstrookassistentie

Een bekend voorbeeld van ADAS is Lane Departure Warning (LDW). LDW waarschuwt de bestuurder als hij of zij de rijstrook dreigt te verlaten. De bestuurder wordt hiervoor gewaarschuwd met een lichte trilling in het stuur en/of een geluidssignaal. Lane Keeping Assist (LKA) gaat een stap verder dan LDW en stuurt de auto automatisch terug naar de rijstrook, tenzij de bestuurder deze correctie negeert.

Adaptieve Cruise Control
De Cruise Control zorgt ervoor dat een auto de vooraf ingestelde snelheid blijft rijden. Adaptieve Cruise Control gaat een stap verder. De snelheid van de auto blijft in principe constant op een vooraf bepaald niveau, maar past zich automatisch aan een langzamere voorligger aan. Dit betekent dat de afstand tot de voorligger constant blijft, ook als de voorligger plotseling remt.
 
Menselijk gedrag
De meeste huidige ADAS-systemen zijn nog bedoeld voor situaties waarin de bestuurder de controle behoudt of slechts tijdelijk en beperkt overdraagt. Voor het veilig gebruik van deze ADAS-systemen is het belangrijk dat de bestuurder weet hoe de systemen werken en deze gebruikt zoals bedoeld. Daarnaast moeten de systemen zo ontworpen zijn dat ze uitnodigen tot beoogd gebruik. De RDW betrekt kennisinstituten op dit gebied (SWOV, CBR, TNO) bij het ontwikkelen van internationale eisen voor ADAS-systemen.
 
Infrastructuur
Een aantal ADAS-systemen stelt eisen aan de weginfrastructuur, bijvoorbeeld aan markeringen en bewegwijzering. Verkeersborden moeten duidelijk zijn en voldoen aan normen, zodat een voertuig ze kan lezen.

 

Wij hebben hier een speciale training voor: ADAS Training. Schrijf je nu in!